Stumbled across this interesting article on AMuS, which in many ways is relevant to the RedBull situation:
http://www.auto-motor-und-sport.de/form ... 40969.html
AMuS wrote:2015er Motor schlechter als Vorjahresversion
Dann stehen da noch die Egos im Weg. Dietrich Mateschitz und Renault-Konzernchef Carlos Ghosn müssten über den eigenen Schatten springen. Und Red Bull müsste eine weitere Saison ohne echte Siegchancen akzeptieren. Einer der Gründe für die Trennung war, dass Renault technisch keine Perspektiven aufzeigte. Messungen in Montreal haben ergeben: Der diesjährige Motor ist schlechter als die Version von 2014.
Die im Spätsommer 2014 versprochenen sieben Zehntel Zeitgewinn allein vom Motor sind nie auf der Strecke angekommen. Auch weil Renault wegen der vielen Motorschäden zu Saisonbeginn die Leistung reduzieren musste. Auf Mercedes fehlen zwischen 60 und 80 PS. Der Renault V6-Turbo verbraucht mehr Sprit, und er geht häufiger kaputt. Alte Probleme, die längst gelöst schienen, kehrten wieder zurück. Zum Beispiel der Ärger mit den Kolben.
....
Renault wollte sich aber auch nie richtig helfen lassen. Red Bull hatte für knapp zwei Millionen Euro eine Entwicklungshilfe im Zylinderkopf von Ilmor finanziert, die Renault trotz besserer Resultate kurzfristig ablehnte. Es gab im Sommer die Chance, einen Mercedes-Ingenieur abzuwerben. Sie verstrich ungenutzt.
...
Von den 12 Entwicklungs-Token, die Renault in diesem Jahr zustanden wurde bis jetzt noch kein einziger eingelöst. Ein Renault-Ingenieur sagte zu auto motor und sport im Sommer: "Es ist nicht eine Frage der Token, sondern der Umsetzung. Wir haben genug Token, aber keine Lösungen."
Der Versuch, 4 Token in eine Ausbaustufe zu investieren, die zuerst in Sochi, dann in Austin debütieren sollte, brachte bislang ernüchternde Erkenntnisse. Kaum Zeitgewinn, Motorplatzer am Prüfstand und bei weitem nicht die Langlebigkeit, die das Triebwerk bräuchte, um die Rennfreigabe zu bekommen. Eine abgespeckte Version soll jetzt in Brasilien Premiere feiern. Angeblich werden dafür zwei Token eingesetzt. Renault prognostiziert einen Fortschritt von 0,15 Sekunden.
I'm too lazy to do a word by word translation, but will cover some of the points that is covered in the article (Entire article is on Renaults situation):
- 12 tokens are still unused by Renault
- RedBull and TR is worth 50 million to Renault if they continue an engine deal
- Adrian Newey seems to think that the "divorce" between them and Renault has progressed too far to turn back - 'they would need to make big improvements, but no clear direction can be made out on Renaults behalf on how they are going to achieve that'
- "Experts" are unsure if Renaults option to buy Lotus is going to be exercised
- 2015 Renault engine worse than 2014 one - shown by tests conducted in Montreal
- Promises as of Summer 2014 of 7 tenths improvements through the engine alone were never fullfilled, also because Renault, due to many reliability concerns had to decrease power for reliability
- There's a gap of 60-80hp to Mercedes - the Renault has a higher fuel consumption and breaks more easily
- Problems that should have been rectified are back again, namely with the pistons
- Renault never wanted to be helped; Apparently, RedBull was willing to invest 2 million into engine development (Cylinder head) from Ilmor, but was declined by Renault on short-notice
- There was also an opportunity in Summer to poach a Merc engineer but wasn't acted upon
- From the 12 tokens Renault had available this year, none were used so far
- A Renault engineer said in late summer to AMuS that the problem isn't tokens, but that they have no solutions
- The attempt to use 4 tokens for development that should have been debuted in Sochi, then Austin, were thrown overboard because they didn't bring the expected results: Barely improvements, issues on the dyno, and not the longevity that would meet the requirements for a race-spec engine. A half version of those developments will be expected at Brazil now that will use 2 tokens. Renault expects a 0.15s improvement from that engine.
- Many in the paddock question if Renault will be around in 2016. There are speculations that Carlos Ghosn might pull the plug. He may make that decision based on the fact that it's not worth to invest 3 digit million sums when the engineers can't come up with solutions. Lotus would need to go back to Mercedes [for engine supply].