Hey, I'm just the messenger.
For the record, here is the article:
http://www.auto-motor-und-sport.de/form ... 89709.html
AMuS wrote:Vettel fehlte am Ende der Geraden die Ers-Power
Hamilton dagegen positionierte sich exakt dort, wo er musste (*1). Hätte ihn Vettel überholt, hätte er aus dem Windschatten heraus wieder angreifen können. Mit 95 Prozent Gas in Eau Rouge stellte er sicher, dass Vettel zu dicht dran war und früh aus dem Windschatten raus musste (*2). Damit war es ohne DRS-Vorteil ein Sprintduell Maschine gegen Maschine. Und da zahlte sich der geringere Luftwiderstand des Mercedes-Setup gegen den Abtrieb des Ferraris aus (*3), der bessere Power-Modus und die schlaueren Ers-Programme (*4).
(*5) Bei einem Re-Start sind alle Energiespeicher natürlich absolut voll. Keiner muss Sorge haben, zu viel Elektro-Power zu verballern, wenn er die gesamten 1.835 Meter Vollgas Elektrokraft einspeist. Wenn der Antrieb wie bei Vettels Ferrari dann trotzdem ins De-Rating geht, dann laufen im Hintergrund andere Programme, die das so steuern. Die Software ist in der Regel so programmiert, dass sie auch nach dem Re-Start die schnellstmögliche Rundenzeit garantiert. Und das geht nur, wenn die MGU-K an den richtigen Stellen ihre Power abgibt. Also zu Beginn der Geraden.
Ein Mercedes-Techniker verrät: „Wenn du eine 1,2 Kilometer lange Gerade hast, wäre es extrem ineffizient, die ganzen 1,2 Kilometer lang zu boosten. 90 Prozent reichen völlig. Die letzten 10 Prozent geben dir praktisch keine Rundenzeit. Die setzt du lieber am Ausgang von Kurve 10 ein. Bei uns gibt es aber für besondere Fälle einen Modus, der sicherstellt, dass die MGU-K im entscheidenden Moment nicht abschaltet.“
Translated:
- Hamilton positioned himself well and with 95% throttle during Eau Rouge, achieved that Vettel ended up too close and had to get out of the tow earlier. (*1)
- This achieved that both cars without DRS had a drag race (*2)
- Mercedes had less wing as a result of going for top-speed over lap-time setup than the Ferrari (*3)
- Mercedes has a better "power-mode" and more intelligent ERS mappings (*4)
(*5)
- At the race re-start, all energy levels are topped up
- Neither the Ferrari nor the Mercedes have to worry about using all the ERS power on the 1'835m straight.
- The problem was that Vettels Ferrari went into de-rating earlier.
- The de-rating software is usually programmed for an optimal laptime and that only works when the MGU-K unit is used in the right areas.
- A Mercedes engineer explains that if you had a 1.2km straight,it would be highly inefficient to boost the entire 1.2km stretch. 90% would be fully sufficient, the last 10% wouldn't contribute much to lap time.
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Mercedes however has a "special mode" to prevent the MGU-K from switching off early.
So to get back to how I understand it; MGU-K deployment is set-up on a per race-track basis. The mappings are intelligent enough to know where the best places is to supply energy and where to de-rate in a more efficient way. A driver may have a "boost"-button to use ERS power where they want, but how much boost is available is limited to the de-rating mapping of the car. This is where Mercedes has a mode to over-ride that and was able to boost for longer on that particular straight after Eau Rouge whereas the Ferrari de-rated earlier.
For the record, here is an informative video by Mercedes on what de-rating is (also applies to Ferrari PU I would think)
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... CZsXQ98FCM