Force India VJM07 Pre-launch Speculation

A place to discuss the characteristics of the cars in Formula One, both current as well as historical. Laptimes, driver worshipping and team chatter do not belong here.
Tourgott
Tourgott
2
Joined: 04 Jan 2014, 20:18

Re: Force India VJM07 Pre-launch Speculation

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No surprise but Andy Green confirms the ant bear nose.

Source: http://www.auto-motor-und-sport.de/form ... 97768.html

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hollus
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Joined: 29 Mar 2009, 01:21
Location: Copenhagen, Denmark

Re: Force India VJM07 Pre-launch Speculation

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Very nice interview with Andy green! I recommend all non-german speakers to google translate it.
Here some highlights, translated at the end.
Andy Green wrote: Sie sind seit 1990 im Geschäft. Wenn Sie diese Regelreform mit der von 1998 und 2009 vergleichen: Wo ging mehr Abtrieb verloren?
Green: Der Abtriebsverlust liegt in der gleichen Kategorie und ist ziemlich groß. Es gibt aber einen entscheidenden Unterschied. Diesmal wurde auch der Luftwiderstand dramatisch verringert. Die Effizienz blieb also annähernd gleich. In der Vergangenheit wurde immer nur der Abtrieb reduziert, und der Luftwiderstand blieb gleich.

Bedeutet das höhere Top-Speeds?
Green: Ja. Ich erwarte, dass die Autos ungefähr 15 km/h schneller werden.

Der Auspuff-Effekt beim Beschleunigen fehlt. Wie viel hat der Auspuff in der Vergangenheit zur Traktion beigetragen?
Green: Gewaltig. Bei Vollgas 10 bis 15 Prozent mehr Abtrieb.

...

Sie dürfen acht Getriebeübersetzungen verwenden. Würde es Sinn machen, sich auf sieben zu beschränken?
Green: Wir haben noch nicht alle Strecken simuliert, aber von dem, was ich sehe, gibt es einige Strecken auf denen wir uns nur im vierten, fünften, sechsten und siebten Gang bewegen. Das Drehmoment ist so gewaltig, dass du in den unteren Gängen nur Schlupf haben wirst. Und den achten Gang werden wir wahrscheinlich erst in Spa und Monza sehen. Die ersten drei Gänge wird man hauptsächlich beim Start brauchen. Danach sind sie ziemlich überflüssig.

...

Wie war es mit dem Gewicht?
Green: Wir haben es im ersten Schritt nicht geschafft, das Gewichtslimit von 690 Kilogramm zu realisieren. Das Problem war, dass wir bei einigen Teilen das definitive Gewicht erst sehr spät mitgeteilt bekamen. Wir konnten also auf dem Papier nicht planen, wo wir anderswo wie viel Gewicht einsparen mussten. Weil du viele der Komponenten nicht irgendwo hinbauen kannst, ist es auch schwierig, die geforderte Gewichtsverteilung hinzukriegen. Die liegt in einem ganz kleinen Fenster. Um auf das Gewichtslimit abzuspecken, brauchen wir einige Entwicklungsschritte.

...

Wie viel mehr Kühlung verlangen die neuen Turbo-Motoren und ihre Nebenaggregate?
Green: Aus dem Kopf würde ich sagen: 125 Prozent, gemessen am letzten Jahr.

Die alten Turbo-Autos kamen ohne Airbox über dem Fahrer aus. Dürfte man die Luft für den Turbolader auch anderswo ansaugen?
Green: Nein, das ist verboten. Die Regeln diktieren, wo der Lufteinlass sein muss. Sonst würden wir den Lufteinlass vermutlich in die Seitenkästen integrieren.
With former rule changes the downforce was reduced, but drag stayed the same. This time downforce is reduced but also drag.
As a consequence, top speeds will be 10-15Km/h faster.
In the past, at full throttle, exhaust gases contributed 10 to 15% extra downforce.
...
They are not done with simulating the eight gears for all tracks, but he expects that in some tracks only 4th, 5th, 6th and 7th gears will be used. 8th probably will only be used in Monza and Spa, and 1st, 2nd and 3rd only at starts (plus pit stops, I guess).
...
The car is right now over the 690Kg limit. It will take some development steps before they hit the limit.
...
Cooling needs are about 125% of what they were last year.
The rules dictate the air intake to be where the roll hoop is. Otherwise they would put then in the sidepods.
Rivals, not enemies.

henra
henra
53
Joined: 11 Mar 2012, 19:34

Re: Force India VJM07 Pre-launch Speculation

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Very open and honest replies by Andy Green.
Really nice. No beating around the bush.

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Gridlock
30
Joined: 27 Jan 2012, 04:14

Re: Force India VJM07 Pre-launch Speculation

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So there's less downforce and the Suzuka hairpin is now a 4th gear corner - got it ;)
#58

multisync
multisync
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Joined: 18 Oct 2009, 13:23
Location: GB

Re: Force India VJM07 Pre-launch Speculation

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adrianjordan wrote:
multisync wrote:They are yet to build a real 2014 car. This is what they say it is: a rendering of what the car/colour scheme will/may/could look like.

More of a PR and moral boost as they are running late (as usual) due to money being slow to come in(as usual)
They fired up the car last week and it will by now be packed and on it's way to Jerez ready for the test next week.
The first engine was delivered only recently and was only being unboxed yesterday to start the build late afternoon afaik

would be interested in your source

Coefficient
Coefficient
20
Joined: 11 Mar 2011, 23:29
Location: North West - UK

Re: Force India VJM07 Pre-launch Speculation

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multisync wrote:
adrianjordan wrote:
multisync wrote:They are yet to build a real 2014 car. This is what they say it is: a rendering of what the car/colour scheme will/may/could look like.

More of a PR and moral boost as they are running late (as usual) due to money being slow to come in(as usual)
They fired up the car last week and it will by now be packed and on it's way to Jerez ready for the test next week.
The first engine was delivered only recently and was only being unboxed yesterday to start the build late afternoon afaik

would be interested in your source
I'd be interested in yours.
"I started out with nothing and I've still got most of it".

langwadt
langwadt
35
Joined: 25 Mar 2012, 14:54

Re: Force India VJM07 Pre-launch Speculation

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hollus wrote:Very nice interview with Andy green! I recommend all non-german speakers to google translate it.
Here some highlights, translated at the end.
Andy Green wrote: Sie sind seit 1990 im Geschäft. Wenn Sie diese Regelreform mit der von 1998 und 2009 vergleichen: Wo ging mehr Abtrieb verloren?
Green: Der Abtriebsverlust liegt in der gleichen Kategorie und ist ziemlich groß. Es gibt aber einen entscheidenden Unterschied. Diesmal wurde auch der Luftwiderstand dramatisch verringert. Die Effizienz blieb also annähernd gleich. In der Vergangenheit wurde immer nur der Abtrieb reduziert, und der Luftwiderstand blieb gleich.

Bedeutet das höhere Top-Speeds?
Green: Ja. Ich erwarte, dass die Autos ungefähr 15 km/h schneller werden.

Der Auspuff-Effekt beim Beschleunigen fehlt. Wie viel hat der Auspuff in der Vergangenheit zur Traktion beigetragen?
Green: Gewaltig. Bei Vollgas 10 bis 15 Prozent mehr Abtrieb.

...

Sie dürfen acht Getriebeübersetzungen verwenden. Würde es Sinn machen, sich auf sieben zu beschränken?
Green: Wir haben noch nicht alle Strecken simuliert, aber von dem, was ich sehe, gibt es einige Strecken auf denen wir uns nur im vierten, fünften, sechsten und siebten Gang bewegen. Das Drehmoment ist so gewaltig, dass du in den unteren Gängen nur Schlupf haben wirst. Und den achten Gang werden wir wahrscheinlich erst in Spa und Monza sehen. Die ersten drei Gänge wird man hauptsächlich beim Start brauchen. Danach sind sie ziemlich überflüssig.

...

Wie war es mit dem Gewicht?
Green: Wir haben es im ersten Schritt nicht geschafft, das Gewichtslimit von 690 Kilogramm zu realisieren. Das Problem war, dass wir bei einigen Teilen das definitive Gewicht erst sehr spät mitgeteilt bekamen. Wir konnten also auf dem Papier nicht planen, wo wir anderswo wie viel Gewicht einsparen mussten. Weil du viele der Komponenten nicht irgendwo hinbauen kannst, ist es auch schwierig, die geforderte Gewichtsverteilung hinzukriegen. Die liegt in einem ganz kleinen Fenster. Um auf das Gewichtslimit abzuspecken, brauchen wir einige Entwicklungsschritte.

...

Wie viel mehr Kühlung verlangen die neuen Turbo-Motoren und ihre Nebenaggregate?
Green: Aus dem Kopf würde ich sagen: 125 Prozent, gemessen am letzten Jahr.

Die alten Turbo-Autos kamen ohne Airbox über dem Fahrer aus. Dürfte man die Luft für den Turbolader auch anderswo ansaugen?
Green: Nein, das ist verboten. Die Regeln diktieren, wo der Lufteinlass sein muss. Sonst würden wir den Lufteinlass vermutlich in die Seitenkästen integrieren.
With former rule changes the downforce was reduced, but drag stayed the same. This time downforce is reduced but also drag.
As a consequence, top speeds will be 10-15Km/h faster.
In the past, at full throttle, exhaust gases contributed 10 to 15% extra downforce.
...
They are not done with simulating the eight gears for all tracks, but he expects that in some tracks only 4th, 5th, 6th and 7th gears will be used. 8th probably will only be used in Monza and Spa, and 1st, 2nd and 3rd only at starts (plus pit stops, I guess).
...
The car is right now over the 690Kg limit. It will take some development steps before they hit the limit.
...
Cooling needs are about 125% of what they were last year.
The rules dictate the air intake to be where the roll hoop is. Otherwise they would put then in the sidepods.
5.14.1 With the exception of incidental leakage through joints or cooling ducts in the inlet system
(either into or out of the system), all air entering the engine must enter the bodywork through
a maximum of two inlets which are located :
a) Between the front of the cockpit entry template and a point 500mm forward of the rear
wheel centre line longitudinally.
b) No less than 200mm above the reference plane vertically.
c) On vertical cross-sections normal to the car centre line.
Furthermore, any such inlets must be visible in their entirety when viewed from the front of
the car and without the driver seated in the car.

I don't see how that dictates the intake must be in roll hoop

PhillipM
PhillipM
386
Joined: 16 May 2011, 15:18
Location: Over the road from Boothy...

Re: Force India VJM07 Pre-launch Speculation

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You need a roll hoop, you may as well use for more than one thing. Same reason they've been there for the last god knows how long.

wesley123
wesley123
204
Joined: 23 Feb 2008, 17:55

Re: Force India VJM07 Pre-launch Speculation

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I wont doubt Andy's words but I find his comment on the weight limit rather interesting.

IF I'm correct, most teams have reached the 600kg weight limit since around 1999. In the time since then, parts have been made lighter making them further under the weight limit. In the time we have also seen the switch to a, most likely, lighter engine.

Now the weight limit has been raised with a total of 90kg. What caused such a large increase(I think we can easily say 120kg) in unballasted weight?
"Bite my shiny metal ass" - Bender

langwadt
langwadt
35
Joined: 25 Mar 2012, 14:54

Re: Force India VJM07 Pre-launch Speculation

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wesley123 wrote:I wont doubt Andy's words but I find his comment on the weight limit rather interesting.

IF I'm correct, most teams have reached the 600kg weight limit since around 1999. In the time since then, parts have been made lighter making them further under the weight limit. In the time we have also seen the switch to a, most likely, lighter engine.

Now the weight limit has been raised with a total of 90kg. What caused such a large increase(I think we can easily say 120kg) in unballasted weight?
There is a minimum weight for the engine and ES, turbo and all the electric do-dats is also also weight

Owen.C93
Owen.C93
177
Joined: 24 Jul 2010, 17:52

Re: Force India VJM07 Pre-launch Speculation

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Speaking to guys at FI they said they would meet the minimum weight no problem but just have a lot less ballast to work with. Which is why IMO lots of teams were playing the media with saying they couldn't hire tall drivers and other half truths in order to get the limit raised so they could utilise more ballast.
Motorsport Graduate in search of team experience ;)

PhillipM
PhillipM
386
Joined: 16 May 2011, 15:18
Location: Over the road from Boothy...

Re: Force India VJM07 Pre-launch Speculation

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Well, yes, ballast still gives a performance gain, there was an advantage in using short, light drivers even over the past few years, it's even worse now.

Owen.C93
Owen.C93
177
Joined: 24 Jul 2010, 17:52

Re: Force India VJM07 Pre-launch Speculation

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PhillipM wrote:Well, yes, ballast still gives a performance gain, there was an advantage in using short, light drivers even over the past few years, it's even worse now.
Right, but having a driver make you 5kg over weight is much much more significant than having 5kg less ballast.
Motorsport Graduate in search of team experience ;)

multisync
multisync
0
Joined: 18 Oct 2009, 13:23
Location: GB

Re: Force India VJM07 Pre-launch Speculation

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Coefficient wrote:
I'd be interested in yours.
I'm a regular visitor to the factory

trinidefender
trinidefender
317
Joined: 19 Apr 2013, 20:37

Re: Force India VJM07 Pre-launch Speculation

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multisync wrote:
Coefficient wrote:
I'd be interested in yours.
I'm a regular visitor to the factory
And of course they would just tell you personally exactly where they have in production status? Making a complete chassis takes something like at least 36-48 hours using the pre-preg method the F1 constructors use.