――この暑さで前の車に詰まると、タイヤだけでなくエンジンやブレーキの冷却にもろに影響が出ます。ルクレールはそこから比較的自由でした。
山本MD:ただマックスが特徴的だと思ったのは、ターン9で丘から下って行くところがありますよね。あそこでマックスだけは、1回右に寄るんですよ。あれはひょっとして、クーリングのためなのかな、と思いました。前の車の熱を拾わないようにね。毎ラップ、そうやっています。一方、他のドライバーは、やっていません。もしエンジンなどを少しでも冷やそうとして意識的にラインを変えているのだとしたら、ほんとうにマックスは凄いですよ。
My translation:
"In this heat, if you're stuck behind a car, it isn't just the tires but the engine and brake cooling that are affected. Leclerc more or less was free of that concern."
Yamamoto: "However, what I thought was unique to only Max was downhill section of Turn 9. At that location, he strafes right once momentarily. I thought, could this be for cooling? To not pick up the heat from the car ahead. He does this every lap. On the other hand, no other driver does this. If Max is consciously changing his line simply for cooling the engine(and brakes+tires) just a little more then he is incredible"
――表彰台では、ホンダのロゴを指差していましたね。
山本MD:ホンダにすごく気を遣ってくれています。コース内外のあの成熟ぶりは、「ほんとうに21歳なの?」と、いつも思います(笑)。実は人生(い)、何回か生きているのではと思ってしまいます。
"When up on the podium, he pointed to the Honda logo with his fingers"
Yamamoto: He is sending tremendous spirit to Honda. His maturity on and off the course makes me wonder "Is he really only 21? (laughs) In truth, he seems to have lived many lifetimes before.
https://www.as-web.jp/f1/498664?all